wtorek, 1 lipca 2008

Gramophone: plagiowani, albo klasyczni twórcy przebojów

W ’10-tce’ Gramophone tym razem (lipiec 2008) dziesięciu najbardziej
plagiowanych kompozytorów wg Jeremy Nicholasa:

1. Chopin
Żaden kompozytor nie był częściej plagiowany niż Chopin. – co najmniej dwadzieścia osiem tytułów i dwie sztuki muzyczne wykorzystują jego kompozycje. Najbardziej znane to „I’m always chasing rainbows” (Fantasia-Impromptu, Op. 66), „So deep is the Night” (Etiuda, Op. 10 Nr 3), “Could it be magic” (Preludium, Op. 28 Nr 20) I “Till the end of time” (Polonez Nr 6, Op. 53).

2. Czajkowski
Tuż za kroczą Rosjanie; [Czajkowski] nieświadomie pisał melodie takich przebojów jak “Moon Love” (5. Symfonia, druga część), „Our Love” (uwertura-fantazja Romeo i Julia), „The Story of a Starry Night” (6. Symfonia, część pierwsza) i “On the Isle of May” (Andante cantabile z Kwartetu smyczkowego nr 1).

3. Borodin
Cały szereg przebojów został wypożyczony z [muzyki] Borodina w musicalu Kismet Roberta Wrighta i Georga Forresta, pośród nich: „Baubles, Bangles and Beads” oraz „And this is my beloved” (Scherzo i Nocturn z 2. Kwartetu smyczkowego).

4. Rachmaninow
Zastrzeżenia dotyczące praw autorskich nie powstrzymały Buddy Kaye’a i Teda Mossmana od napisania tekstu do 2. Koncertu fortepianowego (finał, drugi temat), a Franka Sinatry od nagrania „Full Moon and Empty Arms” w 1945 roku. „All by myself” (z wykorzystaniem drugiej części koncertu) zostało w 1976 roku przebojem Erica carmena, a później – Celin Dion.

5. Dvorak
„Wagon Wheels” (1934) nagrane przez Paula Robesona […], oparta została na „Goin’ Home” (1922), które wykorzystywało Largo z Symfonii „Z nowego świata”.

6. Lemare
Edwin Lemare sprzedał swoje najbardziej znane dzieło organowe, Andantino Des-dur za 15 dolarów 1 1892 roku. W 1921 amerykański autor piosenek dodał tekst nazywając je „Moonlight and Roses” i otrzymał przebój sprzedany w milionie egzemplarzy. Dopiero, gdy Lamare zagroził pozwem sądowym uznano jego autorstwo i przyznano mu honorarium.

7. Beethoven
Norman Newell i Ernest Ponticelli dodali ckliwy tekst do wolnej części Sonaty fortepianowej Nr 8, op. 13 (Patetycznej), co pozwoliło dostać się na szczyty list przebojów [do Top Twenty] komikowi Kenowi Doddowi w 1966 roku. [Przebój] nazywał się „More Than Love”. [PAK: Oczywiście Jeremy Nichols nie zna naszego programu „Europa da się lubić”.]

8. Saint-Saëns
Trzecia symfonia c-moll, zwana „Symfonią Organową” została przywołana w roku 1978, gdy jej wielki temat z ostatniej części połączono z rytmami regge i tekstem. Scott Fitzgerald oraz Yvonne Keely osiągnęli trzecie miejsce na liście przebojów piosenką znaną jako „If I had words”. Rzeczywiście. Gdyby tylko.

9. Ponchelli
„Taniec godzin” z La Gioconda zamienił się w „Like I do”, przebój Maureen Evans z 1962 roku. Amerykański komik Alan Sherman […] wydał własną wersję tej melodii – klasyczne „Helo Muddah, Hello Fadduh”.

10. J.S. Bach
Bach zaczerpnął swój słynny Menuet G-dur (BWV An11 114 z Clavierbüchlein für Anna Magdalena Bach) ze suity drezdeńskiego organisty Christiana Pezolda. Został on ponownie zaczerpnięty przez dwóch autorów piosenek w 1965 roku, którzy zamienili go w przebój dla The Toys zwany „Lovers Concerto”.


To oczywiście nie jest pełna lista, ale tyle zapisał Jeremy Nicholas, a ja
przetłumaczyłem zgrubnie i pospiesznie...

Brak komentarzy: