Latem 1917 roku w lotnictwie niemieckim pojawiły się nawet pewne symptomy dezintegracji, rozpoczął się bowiem wówczas proces przeformowywania jednostek w celu „ujednolicenia ich składu narodowościowego”. W wyniku tego procesu wiele jednostek lotniczych straciło swój dotychczasowy, ogólno niemiecki (czytaj pruski) charakter i przekształciło się w jednostki narodowe, tj. złożone z obywateli poszczególnych krajów – stanowiących Rzeszę Niemiecką. Wynikało to z faktu, że wszyscy władcy ważniejszych krajów Rzeszy nagle zapragnęli posiadać swoje siły powietrzne. […] W dniu 4 lipca pięć eskadr myśliwskich: 16., 23., 32., 34., 35., Sztab Generalny musiał uznać za wyłącznie bawarskie i odtąd mogli w nich służyć jedynie poddani króla Bawarii. Ale na tym się nie skończyło. 21 października wydany został zakaz przenoszenia poddanych Królestwa Wirtembergii do innych, niż własne, jednostek lotniczych […]. 24 listopada 10 polowych oddziałów lotniczych i 4 eskadry myśliwskie zostały przeformowane w jednostki Królestwa Saksonii. Nawet wielki książę Badenii zażądał, aby 1134 jego poddanych, służących dotąd w pruskich jednostkach lotniczych, zostało zgrupowanych wyłącznie w formacji badeńskiej, co zresztą też wykonano. Choć pruski Inspektorat Lotnictwa każdorazowo protestował przeciwko temu, to jednak żądania panujących królów i książąt Rzeszy były respektowane. Zatem w krytycznym okresie wojny pomiędzy niemieckimi jednostkami lotniczymi walczącymi na poszczególnych frontach trwał wielki przepływ personelu latającego i naziemnego. Nie pozostawało to bez wpływu na efekty działania całego lotnictwa niemieckiego.
Hubert Mordawski Siły powietrzne w I wojnie światowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2008
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz